Läsningen 2019

Vet inte riktigt vad jag ska skriva om årets läsning. Jag hann läsa dubbelt så många böcker än jag hade räknat med; 100 stycken. Ibland är det bra med så mycket pendlingstid, och jobb på bibliotek. 
Jag har läst många bra böcker, men också ganska många medelmåttiga, väldigt få riktigt dåliga. Kanske handlar det om att jag blivit bättre på att lägga ifrån mig böcker. 
 
Så, 100 böcker blev lästa. Från alla världsdelar och från 23 länder. Trots det misslyckades jag med att läsa mer utomeuropeisk litteratur, så det målet finns kvar i år också. 52 böcker är målet i år också. Sen har jag och Linnea en läsutmaning, vi ska läsa 12 hyllvärmare. Alltså böcker som stått i hyllan lite för länge.
 
 
Mina som jag ska läsa är; 
Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf
Jag var precis som du - Negra Efendic
Juloriatoriet - Göran Tunström
En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie
April i anhörigsverige - Susanna Alakoski 
Boktjuven - Markus Zuzak
Alberte - Cora Sandel
En storm kom från paradiset - Johannes Anyuru
En fördämning mot stilla havet - Marguerite Duras
Och solen har sin gång - Ernest Hemingway 
Darling River - Sara Stridsberg
Berättelse om ett äktenskap - Geir Gulliksen
 
Topp tio från året; 
Allt jag inte kan säga - Emilie Pine
Allt jag fått lära mig - Tara Westover
Kärlekens Antarktis - Sara Stridsberg
All den luft som omger oss - Tom Malmqvist
Jag for ned till bror & Vi for upp med mor - Karin Smirnoff
Mästaren och Margarita - Michael Bulgakov
Gift - Tove Ditlevsen
Testamente - Nina Wähä
Henrik - Vigdis Hjorth
Så mycket kärlek kan inte dö - Moni Nilsson 
 
Årets besvikelser: 
Manhattan Beach - Jennifer Egan
Finna sig - Agnes Lidbeck
Mai betyder vatten - Kayo Mpoi
Människan är den vackraste staden - Sami Said
Hit, men inte längre - Maria Maunsbach
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0