Läst i mars.

 
Torka aldrig tårar utan handskar. 2, sjukdomen & Torka aldrig tårar utan handskar. 3, döden.
Kanske ska jag bara göra en copy+paste av vad jag skrev om första boken, för känner absolut likadant som efter den. Så "Egentligen är jag en sån som måste läsa böckerna innan jag ser filmen/serien/vad det nu kan vara. Men i det här fallet kunde jag inte hålla mig utan såg serien först. Och efter att ha läst iallafall första boken känner jag att jag fått en större förståelse för serien. Och när alla tre böckerna är utlästa ska jag nog se om serien. Så himla himla fint och smärtsamt. Har ni missat serien och inte läst böckerna, gör det!" Så ja, ska nog ta och se serien snart igen.  
 
Det sista vi har är våra kroppar. 
Tyckte om den här boken så himla mycket. Den handlar om konflikten i Israel men kanske mest om Maria som är en svensk fredsaktivist och Isra som är en isrealisk militär. Boken är upp delad i han- och hon- kapitel. Där han mest berättar om vad som händer nu och hon om vad som hände då. Hela boken är fylld med fina meningar och tankar som får en att tänka efter. Bland annat fastnade jag för detta:
"- Men du har sagt, att ingenting kan avbrytas. Att det bara känns så, men att allt fortsätter.
- Det har jag sagt för att det är så. Men man måste inte gilla något bara för att det är." och
"- Men hur kan det vara likt när det nästan är motsatsen?
-Motsatsen är oftast samma sak." 
 
Var det bra så? 
Har haft den här boken på min att läsa-lista i säkert ett år, men har av någon anledning inte velat köpa den, hittade den på en secondhand butik förra helgen och tänkte att nej, men nu får jag ta och köpa och läsa den. Kände liksom att det var dags nu.
Och jag tyckte om den. Trots att den fick mig att känna mig väldigt illa till mods. Den handlar om Lotta Svensson som växer upp i en förort till Stockholm under 70- & 80-talet. De vuxna tycker att det är fantastiskt att det är så mångkulturellt, men barnen är långt ifrån snälla mot varandra och knappt någon vuxen gör något åt det. Som när en elev blir slagen i korridoren öppnar läraren dörren och väser att de ska vara tysta för att de har lektion. Jag tycker verkligen att man ska läsa den här boken. 
 
 

Kommentarer
Postat av: frida

vet, det är nog min favoritillustration!!
åhhh jag måste läsa var det bra så? älskar lena andersson

Svar: ja, då borde du verkligen göra det!!
Mathilda

2014-03-31 @ 21:01:34
URL: http://stummaord.blogg.se
Postat av: Agnes Bjurek

torka aldrig tårar är ju sjukt bra!

2014-04-01 @ 20:57:14
URL: http://agnesbjurek.blogg.se/
Postat av: LYFTMER

Vilka spännande böcker det verkar vara, vill gärna läsa Torka aldrig tårar utan handskar 1,2 och 3 och även se serien, så måste göra det :D

Svar: ja, det måste du verkligen göra!
Mathilda

2014-04-02 @ 06:12:20
URL: http://Lyftmer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0