Läst i maj.

Paper Towns - John Green
Så himla himla bra. Den handlar om Margo som försvinner och har lämnat massa ledtrådar efter sig åt Quentin som tar på sig uppgiften att hitta henne. Boken var väldigt fin och spännande. Tycker verkligen om John Green. 

Kärlek, hur fan gör man? - Bob Hansson 
Bob Hansson har träffat och intervjuat en del kända personer om kärlek. Tyckte den var bra till en början, men sen blev den bara jobbig att läsa. Kanske också för att jag inte är i "rätt" stadie i livet att läsa den. Men den var intressant iallafall.
 
Förordet i boken var väldigt fint också. Såhär började det: 
"Den här boken vill vara en lovsång till alla som försökt, försöker och kommer försöka att leva bredvid en annan människa. En lovsång till alla de som vet att kärleken är enkel men tvåsamheten besvärlig, en lovsång till alla de som in på bara skinnet känt att tvåsamheten är fylld av så många saker som inte lämpar sig att tala om på parmiddagarna. En lovsång till alla de som har sett sagan om den drömda kärleken falla, och undrat om det är ett misslyckande eller om det bara är ofrånkomligt. En lovsång till alla de som misstänker att det stora JA:et inte är något som kommer från himlen, utan från ens egen mun. En lovsång till de som misslyckats, får ont, sviker och blir svikna och som sedan bestämmer sig för att våga tro igen. Mot alla odds. Igen."
 
Vad mina vänner inte vet - Sonya Sones
En bok om Sophie, en lagom populär tjej. Också om Murphy som är skolans tönt vars namn har blivit synonymt med att göra bort sig. De går i samma bildklass och hon förstår inte alls vad som är grejen med honom, men något är det. 
Tycker verkligen om prosalyrik och den här boken var helt okej ändå! 
 
"Jag tänker på att du 
aldrig har sett mina stjärnor
lysa i mörkret,
och undrar om du
någonsin kommer att få göra det."
 
Om detta talar man endast med kaniner - Anna Höglund
En fin barn- och ungdomsbok som var nominerad till Augustpriset förra året. Väldigt fina illustrationer och en fin smärtsam historia. Mitt 15-16åriga jag kände verkligen igen sig.
 
"Jag blev så bra på att säga nej att jag glömde bort hur man säger ja."
 
"Vissa dagar är världen så skrämmande att jag inte vågar lyfta blicken från marken. Vad som helst kan hända bara jag går över golvet för att tända lampan. Vissa dagar har jag en stor gaffel inkörd i magen som vrider om tarmspagettin. Vrid, vrid."
 
The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky 
Har tidigare läst denna på svenska och också sett filmen. Efter att jag läst den på svenska kände jag att jag verkligen borde läst den på engelska istället. Och nu efter att ha sett filmen ett flertal gånger köpte jag den äntligen på engelska när jag var i London. Och den var så himla mycket bättre på engelska! 
 
Den handlar om Charlie som skriver brev till någon han hört talas om och tänker sig är en bra lyssnare. Han skriver om allt som händer i sitt liv under första året på high school. 
 
“So, I guess we are who we are for alot of reasons. And maybe we'll never know most of them. But even if we don't have the power to choose where we come from, we can still choose where we go from there. We can still do things. And we can try to feel okay about them.” 
 
Blir du ledsen om jag dör? - Andreas Gustavsson 
"Det är omöjligt att inte påminnas om sin egen utsatthet och nakenhet och förödmjukelse; den som blir när den som man vill inte vill en tillbaka. Hur jävla helvetiskt ont det gör att inte vara önskad, behövd, älskad. Det är det som Andreas Gustavssons vackra, exakta - men ändå explosiva - långdikt handlar om. Hur fult det är att vara svag, hur svårt det är att vara stark, hur önskvärt - kanske livsviktigt - det är att vi får berätta hur det verkligen, verkligen känns." - Anna Jörgensdotter om boken. 
 
Tyckte mycket om den, att det bara är en mening, ibland bara ett ord på varje sida får en att tänka mycket kring sig själv och sådär, vad en själv kopplar det till. 
 
"Du: Jag märker ju att du bryr dig mer om...
Jag: Än om människor?"
 
Larma, släcka, rädda i Rosengädda - Emma Hamberg 
Läste första boken (Rosengädda nästa!) i serien förra sommaren och tyckte om den väldigt mycket. Tyckte om denna minst lika mycket, har ju väntat på den i nästan ett år. Men det är en väldigt mysig bok om Tessan som lämnar stockholm och alla sina saker och reser till Rosengädda,  andra boken handlar om Tessan när hon rustar upp stationshuset hon fått av Jane som växte upp där. Tessans dröm är nämligen att öppna en resturang. 
 
I kroppen min: vägsjäl - Kristian Gidlund
Läste första boken i höstas och grät så himla mycket. Detta är i slutskedet av hans liv från mars till september förra året. Halva boken är också Emma Svenssons bilder från fotoutställningen om Kristian Gidlund. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0