Mitt 2013

Januari
 
Hade satt upp några "nyårslöften" som jag tänkte försöka följa. 
-Skratta och var glad, att vara ledsen gör det bara värre.
-Ta vara på tiden, den går alldeles för fort
- Försök att inte äta så mycket godis
- Gör nya saker, träffa nya människor
-Väga - Säg ja!

I januari började sista terminen på gymnasiet med fem veckors praktik. Som praktikperioden under hösten var det mest ångest, trots att det kändes bättre nu. Det var inte lika farligt att sända radio eller göra reportage. 
 
 
Det enda som fotograferades i januari var frukost till mitt projektarbete och jag drömde om att hitta inspiration till att fotografera något annat, men den tiden fanns inte riktigt till. 
 
Januari var en väldigt odokumenterad månad, och helt ärligt minns jag inte speciellt mycket, men månaden slutade iallafall med att jag gick och blev sjuk lagom till att jag skulle iväg. 
 
Februari
 
Februari började med nattvolleyn nere i Vellinge, hade sett framemot att spela volleyboll då det är sjukt kul och det var länge sedan jag gjorde det. Men eftersom att jag var sjuk fick jag nöja mig med att titta på. På lördagen skulle vi göra finmiddag och delade in oss i tre grupper, det vart skåningarna, Vadsbro-Blacksta och vi från Åkersberga + Tobias. Vi skulle göra förrätten så jag och Tobias fick i uppgift att rosta brödet, men utan brödrost och en upptagen ugn tänkte vi att toastjärnet borde ju funka bra. Sagt och gjort satte vi oss på golvet och försökte rosta bröden. Men vi gav upp och snodde ugnen istället. Och det var första gången vi pratade. 
På söndagen var vi i Malmö och turistade lite innan vi satte oss på tåget hem. Som slutade med att jag, Bella och Tobias satt och trängdes på två säten medan Henke hittade en ny kompis. 
 
 
 
Jag längtade mest efter våren, och ville mest detta: 
Jag vill kunna gå runt i fina klänningar utan att frysa halft ihjäl. 
Jag vill kunna sitta i vårljumna parker med fina vänner. 
Jag vill kunna gå genom ett kvällssoligt Stockholm, och upptäcka nya platser.
Jag vill kunna gå barbent och slippa tänka på att klä sig så varmt som möjligt
Jag vill vakna upp av att solen letar sig genom persienner och spetsgardiner
Jag vill höra fåglarna kvittra och se träd och blommor slå ut. 
 
 
 
Annat som hände under februari: pysslade ihop ett eget skal med ett favoritcitat, blev kär i en vän, bokade biljetter till invigningskalaset på tele2arena med Felicia, fick höra att det inte är Stockholm det är fel på, att det bara är jag som träffat fel människor. 
 
Februari var ändå en rätt fin månad, trots all kyla och gråvita skyar. 
 
Mars
 
Hade mitt sista sportlov, träffade en del fina människor och hann med allt på min att göra-lista. Veckan efter sportlovet var det PA-dagen, som gick över på tok för snabbt efter att ha haft ångest över det sedan skolan började i augusti. Men det var definitivt skönt att det var över, och att slippa fotografera sin frukost. 
En kväll bestämde jag mig för att anmäla mig till Lägr1 och en annan var vi i scoutstugan och sa hejdå till Henke som skulle till Japan för ett utbytesår. 
 
 
Håkan släppte "Det kommer aldrig vara över för mig" vilket kom att bli lite av min vårs soundtrack. Jag hittade också en vän i en bekant, vilket kan ha varit en av de bästa grejerna detta år. 
 
April
 
Efter att alla fått sina studentmössor kom min med, 51 dagar innan studenten. Då kände man verkligen att det var på riktigt, att det inte var långt kvar. 
 
Jag hade ångest och grät på skoltoaletter för jag tänkte att vi skulle passa perfekt ihop, men han var ju kär i någon annan och för att livet bara kändes allmänt skitdåligt.
 
Jag skrev en lista på 39 fina saker som ni kan hitta här 
 
Jag besökte Uppsala för första gången och blev smått förälskad och tänkte att "dit måste jag åka igen, snart!" dessvärre blev det ju inte så. Fikade en del med Tobias på Café Dox och min mest spelade låt var Sweet Disposition. 
 
 
Det blev den 16 april och det var dags för vår studentskiva. Vårat tema var "när jag var liten ville jag bli..." och jag var utklädd till Pippi Långstrump, dock att någon trodde att jag var bonde. Det var en väldigt fin dag/kväll/natt och jag blev "klassens scout". Inte så förvånande egentligen. 
 
I slutet av april hade vi endast 6 riktiga skoldagar kvar och månaden slutade med mösspåtagningen. 
 
Maj
 
Början av maj minns jag knappt, men jag skulle tro att det mesta gick ut på att plugga till stora deadlinedagen. Jag skrev mitt sista prov i gymnasiet som var mattenationella, det firades med glass med Lina, Kajsa, Vanja och Cilla. Och när vi fått resultatet på det och vi klarat det firade jag, Lina och Kajsa det med glass. 
 
 
 
Det mesta som hände i maj kretsade mer eller mindre kring studenten, sista uppgifterna lämnades in, sista proven skrevs och alla var typ i skolan börja för att det inte var långt kvar. En ledig dag målade vi lakan till flaket. Jag lyssnade mest på "Mannen i den vita hatten (16 år senare) och fick höra "Vart du än tar vägen i höst, så lovar jag att du gör succé. Det är jag säker på." och det kändes fint att någon trodde på mig iallafall. 
 
 
 
Sen var det dags för STUDENTEN!!!! Studenten kan ha varit min värsta dag någonsin, samtidigt som det kan ha varit den bästa. Under frukosten skrev vi i varandras mössor, och jag klarade inte av att läsa vad som stod i den för ville inte börja gråta. Men under lunchen grät jag nog lite för mycket då mina klasskompisar mest skrattade åt mig och gav mig servetter. Men det var väl fint. Utspringet och studentsången gick väl inte heller sådär jättebra, men jag snubblade inte iallafall! Sen vart det flak i regnet och slutskiva på kvällen. 
 
 
 
Bra månad alltså! 
 
Juni
 
Första juni hade jag min studentmottagning, fin dag med fina människor och ett extremt skyfall beskriver nog den dagen ganska bra. Efter att ha haft fullt upp enda sedan studenten träffade jag Tobias, åkte djurgårdsbåt, åt glass och fotograferade ungefär. Och efter det åkte jag ned till Skåne för min kusins student. Det var också en fin dag, fick höra en del fina saker från en annan kusin och föll för hans kompis. Vilket kom att bli väldigt jobbigt. 
 
 
Några dagar senare kom Anton och Kevin och hälsade på och det blev det mest en hel del omkring vandrande i Åkersberga och Stockholm. Det var fint att ha dem på besök iallafall. Efter att de hade åkt hem hade jag knappt varit ensam sedan studenten. 
 
 
Ett par dagar senare åkte jag och familjen på en liten tripp till Köpenhamn, det var mysigt och Köpenhamn är fint. Jag fick också veta att The Avett Brothers skulle komma till Sverige i augusti och fick världens lyckorus, och bland de sista dagarna picknickade jag med Bella och Malin. Det kan ju vara bästa sommarbestyret. 
 
 
Juli
 
I juli var jag bland annat i Kosta över en helg, då min kusin bokat en stuga mitt ute i skogen. Så där hängde vi, fiskade, drack öl och bara andades ungefär. När jag kommit hem därifrån träffade jag Matilda för första gången på lite för länge, vi gick runt och kollade på fint porslin och köpte böcker. 
 
 
I juli fick man första antagningsbeskedet för universitet/högskola. Jag hade kommit in på mitt femtehandsval. En kurs i mänskliga rättigheter på Malmö högskola. Jag tackade ja till platsen men behöll mina reservplatser då jag hade plats 6 på kursen i foto som jag så gärna ville läsa. 
 
Jag var i Gävle några dagar med Felicia på hennes landställe. Där vi bland annat besökte furuviksparken samma dag som Mando Diao skulle spela där. Perfekt tänkte vi och stannade kvar medan de andra åkte hem. Vi stod längst fram i mitten. Det var fint. En annan dag plockade vi smultron och spelade krockett (som jag är svindålig på). Sista dagen åkte vi in till Gävle, fikade, åt sushi och såg "Känn ingen sorg" innan jag tog tåget tillbaka till Stockholm. 
 
 
 
Vanliga tankar under juli var hur mycket jag skulle misslyckas i Malmö, och hur man lagade något som aldrig ens varit helt och om det varit det nu är trasigare än det någonsin varit. 
 
Augusti

I början av augusti åkte vi till västkusten för Lägr1. Det var en fin vecka som bjöd på det mesta som scoutläger ska så som äventyr, nya vänner, skratt, tårar, regn och massa bra saker. Men också saker som scoutläger inte brukar innebära så som biltur till Lysekil, café och konserter. Mysigt var det iallafall trots en hel del ångest. 
Under veckan på västkusten skulle man få veta det andra antagningsbeskedet. Och jag vart så himla himla glad när jag kom in på fotokursen. 
 
 
 
Som vanligt efter scoutläger blir man förkyld och sällskapssjuk. Men trots förkylningen åkte jag några dagar senare till Mörrum för ett par dagars lugn innan jag tog tåget till Skåne för att bland annat äta sushi med Anton. Men huvudanledningen var ju att The Avett Brothers skulle spela på Malmö festivalen. Och det var en helt fantastisk konsert. Nog en av mina allra bästa. 
 
 
När jag kommit hem var det dags att börja packa och säga hejdå till alla. Det var sorgligt men mitt i allt detta var jag och Felicia på invigningskalaset av tele2arena och såg Robyn, Lasse och Kent. När vi sedan skulle hem träffade jag på Lovisa i väntan på tunnelbanan. Det gjorde om möjligt den kvällen ännu bättre. 
 
 
 
Sedan var det dags att flytta härifrån. 
 
September

Jag var skånebo, började högskolan och hade extrem ångest över det. Var så sjukt nervös första dagen i skolan. Att försöka hitta rätt klassrum och om jag skulle behöva äta lunch själv. Men det gick ju bra, slapp äta lunch ensam och pratade till och med med folk. Dock blev vi uppdelade i två grupper och jag hamnade inte i samma grupp som någon av dem, så två veckor in på kursen bytte jag grupp. Och det kan ha varit ett av de bästa valen. 
 
 
 
En av de första dagarna fick jag för mig att åka till Lund, sagt och gjort tog jag tåget och vandrade planlöst omkring, när jag sedan skulle hem sedan trillade jag i en trappa på stationen och stukade foten. Första gången och jag hade ont i säkert en månad. 
 
Första fotouppgiften vi lämnade in var ett självporträtt. När vi hade redovisning hade jag extrem himla ångest då klassen först skulle sitta och spekulera i hur en har tänkt och sedan skulle man själv berätta. Men jag överlevde både den och alla andra redovisningar. 
 
 
Förutom att det var en väldigt stor förändring, ny stad och nya människor och mycket med skolan så hängde jag en del med Malin och Anton, med Error på deras scoutmöte och så var jag i Uppsala på Scoutforum. Och Lasse släppte sitt album Hosianna som kom att bli det jag lyssnade på mest hela tiden.
Det var en fin månad med många nya erfarenheter. 
 
 
 
Oktober

Den första oktober hade vi en massiv inlämning på tolv bilder. Efter föreläsningen den dagen firade vi att uppgiften var inlämnad med öl. 
 
 
Efter varje fotografihistoria-föreläsning hade vi basgruppsövningar. Och jag kunde inte hamnat i en bättre grupp. Vi hade aldrig speciellt mycket att säga om själva föreläsningen pratade desto mer om andra grejer. Så efter en av dessa gick jag och Cajsa och åt glass. 
Sedan innan den allra sista basgruppsövningen var jag i Ystad hos Cajsa och bakade citronpaj till gruppen. Detta för att vi pratat om citronsoppa (varför ens?!) på en övning. Och vi tänkte vara snälla och baka. 
 
 
Jag var också på min första korridorsfest med Malin och dagen efter kollade vi på disneyfilm och åt glass.
 
En helg var jag hemma i Åkersberga och träffade så många jag bara hann med, vilket ledde till att helgen blev lite för stressig trots att jag hade hoppats på lite lugn. Tog sedan tåget tillbaka måndag morgon 05.20 för att vara på föreläsning 10.15. 
 
Den sista veckan i oktober var extremt stressig. Det var filmkväll i Vellinge, Lasse i Helsingborg, bildredovisning, födelsedag, storm och annat samtidigt som vi hade en hemtenta att skriva. Det kan ha varit en av de bästa veckorna under hösten och jag klarade ju hemtentan så det var okej. 
 
 
November
 
I början av november började vi med det egna projektet. Så det mesta vi gjorde i skolan var bild- och texthandledningar. Så det var tur att jag hamnade i en bra grupp med några av mina bästa klassisar. Annars hade jag ju ca aldrig träffat dem. Jag hade bestämt mig för att fota projektet i Stockholm så några dagar senare bokade jag tågbiljetter hem för att stanna i nästan en vecka. 
 
Jag fotograferade knappt någonting alls utom skoluppgifterna för absolut ingenting kändes kul eller lockande. Läste knappt en endaste bok. 
 
Jag träffade honom för första gången sedan studenten, och det resulterade i en brutal fylla då jag låg på toaletten och spydde. Och därefter har jag inte pratat med honom. Insåg väl att jag mått dåligt över honom i onödan och det var ju bra. 
 
 
 
Jag hade också min första salstenta. En i photoshop och fototeknik, som jag fick ETT poäng ifrån VG på, den irritationen. Samma vecka var Hanna i Skåne så hängde med henne en eftermiddag innan vi mötte upp Anton och Oskar för middag. Det var mysigt. Och dagen efter åkte jag upp till Stockholm. 
 
Veckan i Stockholm gick mest ut på att fotografera till projektet. Men hann också träffa andra bra personer, såg på Star Wars, fikade med Sofia, var hos tandläkaren och besökte TEG med Lovisa. Bra vecka helt enkelt. Och ångesten när jag åkte ner igen var extrem. 
 
 
Och sista helgen var jag i Mörrum för att komma bort ett tag och bara ta det lugnt. 
 
December
 
Under december gick det mesta ut på att bli klar med projektet. Spenderade massa timmar på biblioteket, dels för att skriva på min rapport men också för att bli färdig med bilderna. Jag blev klar med bilderna och kunde äntligen printa dem. Sån skön känsla att hämta ut bilder på 30x40 cm och känna att man fasiken är nöjd! 
Den veckan fikade jag och med Cajsa, fikade med Malin och såg Håkan Hellström med Linda. 
 
Sen kom veckan med redovisning. Men vi hade också andra uppgifter att göra så jag och Linda fotograferade i studion och så var jag tvungen att fotografera tomteuppgiften. Har aldrig blivit så missnöjd med en uppgift. 
Fredagen den trettonde hade vi bildredovisning. Ångesten var extrem, för det här med att prata inför folk är ju absolut inte min grej. Men det gick bra och jag överlevde men hade sån extrem huvudvärk att jag funderade på om jag ens skulle lyckas ta mig hem. På helgen där var bland annat Bella i Lund hos Malin, så jag hängde där hela helgen. Fikade, åt falafel, korridorsfest och tacos. Detta istället för att sitta hemma och skriva på rapporten vilket jag egentligen borde ha gjort. 
 
 
 
Och sedan sista veckan i Skåne. Vi hade redovisning av tomteuppgiften, upphängning av utställning + vernissage. Sedan tillbringades resten av tiden med att packa och skriva klart rapporten. På torsdagen då rapporten var inlämnad och innan jag satte mig på tåget till Stockholm fikade jag med Linda. Det var ett fint avslut. 
 
 
När jag kommit till Stockholm överraskade jag OLJUD med att komma på scoutmötet utan att de visste om det. Och på fredagen köpte jag en ny kamera, vilket känns helt fantastiskt pga så pepp på att börja fotografera nu. 
Träffade också Hanna under helgen, det var fint för hade saknat henne, vilket jag gör nu också iofs. Sedan var det dags för julafton. Och mellandagarna var helt fantastiska. Hängde med sofia tre av dessa dagarna. Var också ute med Tobias, Sofia och ett gäng andra, som jag nu såhär i efterhand har lite ångest över att jag blev medtvingad på. Sedan hade jag världens sämsta sista dag av 2013, då jag låg i sängen och grät hela dagen och sedan medtvingad på middag som inte heller var så spännande. Men 2014 började fint med ett samtal från Sofia några få minuter efter att klockan slagit om till nytt år. 
 

Kommentarer
Postat av: ida foto. ♛

så härliga bilder!

Svar: Åh tack!
Mathilda

2014-01-04 @ 00:57:48
URL: http://prinsesc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0