Läst i juli.

- Min typ brorsa - Johanna Lindbäck
Den handlar om Ninas mamma som träffar en man från Luleå och de två åker dit för att familjerna ska träffas. Sedan bestäms det att de ska flytta ihop så mannen och hans två barn flyttar ner till Umeå. Där Nina och ena sonen hamnar i samma klass. Och så får man följa och se hur alla dessa relationer utvecklas. En himla bra ungdomsbok och perfekt när en vill ha något lättläst som ändå är väldigt bra och välskrivet. 
 
- Will Grayson, Will Grayson - John Green & David Levithan
John Green & David Levithan har lyckats SÅ himla bra med sin sammanslagning. Var väldigt förvirrad i början av boken då båda personerna då heter Will Grayson men lever två helt skilda liv. Det var krångligt att veta vem som var vem, men när det väl var förstått så föll allt samman och var väldigt fin och bra. 
Men å andra sidan älskar ju jag också allt 
 
- Sputnikälskling - Haruki Murakami
"Berättaren, läraren K, älskar Sumire, en ung, begåvad och orolig författare. Sumire älskar sin vän och arbetsgivare Myu, en affärskvinna som är betydligt äldre. Myu har förlorat förmågan att vara närvarande i någon kärlek överhuvudtaget. Myu är Sumires "sputnikälskling", ett smeknamn som kommer sig av att hon en gång råkat kalla Sumires favoritförfattare Jack Keroauc "sputnik" i stället för "beatnik"." 
"Myu och Sumire reser till Grekland på semester, och snart får K ett samtal mitt i natten. Det är Myu som ber K enträget att komma dit. Det visar sig att Sumire är försvunnen. Är hon död? Har hon fallit ned i en brunn? Eller vilken tillvaro befinner hon sig i?"
Jag älskar ju Murakami och denna gjort mig inte besviken heller. Har dock börjat på den flera gånger men aldrig kommit längre än till kapitel två. Men den här gången var det den enda boken jag hade tillgänglig, och jag är glad att jag kom igenom den! 
 
- Den ärlige bedragaren - Tove Jansson
Av författaren till Mumin, som ju fyller 100 i år. 
Boken handlar om ett litet samhälle i skärgården där bland annat konstnärinnan Anna Aemelin bor. Hon gör illustrationer till barnböcker och är väldigt godtrogen. I byn bor också Katri Kling som ingen är speciellt förtjust i, hon älskar bara sin bror och det är för hans skull som hon tränger sig in i Annas liv för att få en del av hennes pengar. 
 
- Hål i huvudet - Jenny Jägerfeld
ALLTSÅ DEN HÄR BOKEN <3
Läste den under en dag på stranden i kroatien och aaaah vad bra den var! En sån bok som en aldrig vill ska ta slut. 
Den handlar om Minou som blir dumpad av sin pojkvän genom ett kassettband. För att komma över honom hoppar hon av sin kurs i litteratur och flyr till Spanien. Där vi får följa henne bland annat genom brev/mail till sin bästis David. 
LÄSLÄSLÄS
 
- Bonjour Tristesse - Françoise Sagan
Varför har jag inte läst denna tidigare?! 
Tänkte i början av året att jag skulle läsa några klassiker och den här var jag väldigt sugen på att läsa så när jag fick låna den av Malin började jag nästan direkt. 
 
Boken handlar om 17 åriga Cecile som spenderar sommaren på franska rivieran tillsammans med sin pappa. Med sig har pappan två kvinnor och när hans förälskelse för en av kvinnorna blommar upp börjar Cecile göra upp grymma planer för att få stopp på det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0